A szaunázás alapjai

- ELSŐ RÉSZ -

Aki eltéved wellnessezni, az gyakran játszik a gondolattal, hogy bekukucskál pár percre a szaunába is. Ahhoz, hogy az első szaunaalkalmak jó élményként maradjanak meg, ajánlott egy picit felkészülni, hiszen nem várhatjuk rögtön azt a hatást, amiről a rendszeres szaunázók ódákat zengenek – meg kell dolgoznunk érte. Vágjunk is bele először a legfontosabbakba:

1.) A szaunázás szertartás, nem csak magából a kabinban ücsörgésről szól:

ELŐKÉSZÜLETEK – IZZADÁS – HŰTÉS – PIHENÉS,
ezek a szaunázás fázisai!

2.) Tartsuk be a lépéseket, az élmény is sokkal jobb lesz
Készüljünk fel rendesen, vegyünk egy alapos tisztítózuhanyt, majd törülközzünk meg alaposan. Miután bementünk a kabinba az első időszakban ne a legmagasabb helyet válasszuk, mert az hirtelen megterhelő lenne (mivel a meleg felfelé megy, ott van a legnagyobb forróság!) Ugyan 8-10 perces szaunázást ajánlanak a kezdőknek, van akinek elsőre még ez is sok. Ne feledjétek, hogy ez nem verseny, hogy ki bírja tovább, hanem egy zseniális szívtorna, amiben türelem kell önmagunkhoz és a rendszeresség lesz a megoldás.

A hűtés fázisát semmiképp se hagyjátok ki, higgyétek el, a hideg ilyenkor megváltás! Merjetek a jéghideg zuhany alá beállni vagy kiszaladni a hóba, mert ez a szaunaélmény tetőpontja!
A fentieket követő pihenés épp annyira fontos, mint maga a szaunázás, itt szép lassan elkezdhetjük pótolni a folyadékot is.

3.) Tiltólista
Szaunázás előtt 1-2 órával már ne együnk semmit, mert ha degeszre esszük magunkat, akkor nagyon leterheljük a szervezetet. Persze ugyanez vonatkozik a korgó gyomorra is. Ne feledjük, méregtelenítésről van szó, úgyhogy az izzadás hatása csak akkor lesz jótékony, ha nem iszunk közben folyadékot, utána azonban feltétlen pótoljuk! (azt pedig ugye mondanom sem kell, hogy nem szabad pezsgőspohárral a kezünkben belefogni a szertartásba?! :)

4.) Nem izzadok, most mi lesz?
Ebben is türelem kell, hiszen a kezdő szaunázók lassabban kezdenek verejtékezni – ez tejesen normális. Aki mégis türelmetlenebb, az masszírozza át magát kefével, vagy anélkül és valamivel gyorsabban eléri a kívánt hatást.

5.) Csak annyit, amennyi jól esik!
Az a mottóm, hogy addig kell szaunázni, amíg jól esik, de ez maximum 15 perc legyen lehetőleg. Egy kis homokóra segít az idő követésében, de érezni fogjuk, ha elég volt. Nem hiszem, hogy sokan tudnak szaunázás után bukfencezni, de azért jó ha kiemelem azt is, hogy a hűtéshez is nyugodtan lássunk hozzá, senki nem kerget minket. Ez érvényes a hóban szaladgálásra is:)))